PANDUAN SMS
1: Aturan Akaun Sendiri
1.1: Daftar No Telefon Bimbit Lain
FORMAT: TNO[TITIK]NoTelefon[TITIK]PIN
CONTOH: TNO.0129685727.1234
CAJ SERVER: RM5.00
Kesilapan Daftar No downline :
TNO.[kode].[tujuan].[pin]
HNO.[kode].[tujuan].[pin]
1.2: Hapus No Telefon Sedia Ada
FORMAT: HNO[TITIK]NoTelefon[TITIK]PIN
CONTOH: HNO.0129685727.1234
CAJ SERVER: RM0.01 (YM tiada caj)
1.3: Hapus ID Yahoo! Messenger (YM) Sedia Ada
FORMAT: HYM[TITIK]NoTelefon[TITIK]PIN
CONTOH: HYM.aweks_kiut.1234
CAJ SERVER: RM0.01 (YM tiada caj)
1.4: Tukar Penama Akaun
KETERANGAN Menukar nama yang didaftarkan pada akaun ezReload. Sebagai contoh, nama asal Ahmad, hendak ditukar kepada nama Fiza.
FORMAT: UN[TITIK]Nama[TITIK]PIN
CONTOH: UN.Fiza.1234
CAJ SERVER: RM1.00
1.5: Tukar PIN
FORMAT: GP[TITIK]PIN Semasa[TITIK]PIN Baru
CONTOH: GP.1234.5678
CAJ SERVER: RM0.50
2: Maklumat Akaun / Laporan Harian
2.1: Dapatkan No ID, Semak Baki Semasa (Modal Jualan) & Semak Baki Belum Tukar (Unclaim Komisyen)
TAIP: BAKI
CAJ SERVER: RM0.01 (YM tiada caj)
OUTPUT: Nombor ID, Baki Semasa (Modal Jualan), Baki Belum Tukar (Unclaim Komisin)
CONTOH: ID Z001006, Baki RM99.500, Unclaim Komisin RM141.500
2.2: Laporan Jualan Mengikut Tarikh
FORMAT: LAP[TITIK]Tarikh mengikut format DDMM
CONTOH: LAP.3006
CAJ SERVER: RM0.01 untuk setiap SMS (saiz laporan mengikut bilangan transaksi, YM tiada caj)
OUTPUT: Transaksi, Kos, Waktu, Status
CONTOH: C10.0148186582, RM9.500, 17:54, Berjaya
2.3: Rekod Transaksi Terperinci Mengikut Tarikh
FORMAT: REK[TITIK]Tarikh mengikut format DDMM
CONTOH: REK.3006
CAJ SERVER: RM0.01 untuk setiap SMS (saiz laporan mengikut bilangan transaksi, YM tiada caj)
OUTPUT: Waktu, Amaun, Perkara
CONTOH:
12:45:50, -100.000, Transfer ke Z001006 (pindahan RM100 ke ID-Z001006)
14:23:11, 500.000, cimb (tambah modal melalui CIMB)
3: Transaksi Jualan
3.1: Tambah Nilai
FORMAT 1: KodNilai[JARAK]Nombor Pelanggan
FORMAT 2: KodNilai[TITIK]Nombor Pelanggan[TITIK]PIN
CONTOH 1: C10 0139876543
CONTOH 1: C10.0139876543.1234
CAJ SERVER: RM0.00 (RM0.01 caj laporan jika GAGAL, YM tiada caj)
OUTPUT BERJAYA: Nombor transaksi, status, nombor siri, kos dikenakan, baki semasa
CONTOH: TRX #123456, BERJAYA, SN/Ref:123456789ABCDE, Hrg: 9.500, Baki RM20.500
OUTPUT GAGAL: Nombor transaksi, status, sebab gagal
CONTOH: TRX #123456, GAGAL, INVALID STATUS
TINDAKAN: Semak nombor pelanggan, cuba semula hingga berjaya
PANTANG LARANG: Elakkan topup nombor yang sama dalam tempoh kurang 10 minit
3.1.1: Tambah Nilai Ke Nombor Sama Dengan Nilai Yang Sama Untuk Kali Ke-2 @ Seterusnya Pada Hari Sama
FORMAT: KodNilai[TITIK]Bil.Transaksi[TITIK]NoPelanggan[TITIK]PIN
CONTOH: C10.2.0139876543.1234
CAJ SERVER: RM0.00 (RM0.01 caj laporan jika GAGAL, YM tiada caj)
NOTA: Nombor 2 untuk tambah nilai kali ke dua ke nombor sama dengan nilai yang sama pada hari yang sama. Untuk kali ke-3, tukar nombor 2 kepada 3 dan seterusnya.
3.1.2: Kod Nilai
Celcom: C3, C5, C6, C7, C8, C9, C10, C11, C12, C13, C14, C15, C16, C20, C25, C30, C35, C40, C45, C50, C100 & C200
Huruf C mewakili Celcom, angka mewakili jumlah.
Maxis: M3, M4, M5, M6, M7, M8, M9, M10, M11, M12, M13, M14, M15, M16, M20, M25, M30, M35, M40, M45, M50, M60, M100, HT6, HT8, HT10, HT15,HT20 & HT30
Huruf M mewakili Maxis, angka mewakili jumlah. HT mewakili Hotlink Hot Ticket.
DiGi: D5 @ DP5, DP10 & DP30
Huruf D mewakili DiGi, angka mewakili jumlah. DP mewakili DiGi PIN, jika eload GAGAL.
iTalk: IT10
Huruf IT mewakili iTalk, angka mewakili jumlah.
3.2: Tambah Nilai Berganda
FORMAT:
KodNilai[TITIK]NoPelanggan[KOMA]KodNilai[TITIK]NoPelanggan[TITIK]PIN
CONTOH:
C5.0139876543,M3.0129876543.1234
CAJ SERVER: RM0.00 (RM0.01 caj laporan jika GAGAL, YM tiada caj)
OUTPUT BERJAYA: Nombor transaksi, status, nombor siri, kos dikenakan, baki semasa
CONTOH: TRX #123456, BERJAYA/SUCCESS, SN/Ref:123456789ABCDE, Hrg: 9.500, Baki RM20.500
OUTPUT GAGAL: Nombor transaksi, status, sebab gagal
CONTOH: TRX #123456, GAGAL, INVALID STATUS
TINDAKAN: Semak nombor pelanggan, cuba semula hingga berjaya
PANTANG LARANG: Sama seperti di atas
TAMBAHAN: Jangan topup nombor yang sama dalam satu SMS
3.3: Proses Tambah Modal
3.3.1: Bank-in/Transfer sejumlah modal ke mana-mana akaun berikut:
� Maybank: 553056010247 (BENZMOBILE)
� CIMB: 03040010033055 (BENZMOBILE)
� Bank Islam: 03054020425937 (Adam Hadzriq)
3.3.2: SMS butiran pembayaran ke SERVER SEJURUS selepas bank-in/transfer.
FORMAT:
DEP[TITIK]NAMA BANK[TITIK]TARIKH[TITIK]MASA[TITIK]JUMLAH[TITIK]PIN
CONTOH: DEP.CIMB.10/10/2010.11:30AM.RM300.1234
CAJ SERVER: - tiada -
CATATAN: Hantar SMS mengikut format ke SERVER selepas bank-in, dengan KADAR SEGERA! Beri tempoh sehingga 3 jam sebaik SMS dihantar.
PANTANG LARANG: Bank-in/transfer hari ini, SMS keesokan harinya - amalan sebegini TIDAK AKAN DILAYAN!
4: Pengurusan Upline/Downline
4.1: Daftar Akaun Downline Baru
FORMAT: Daftar*NAMA*ALAMAT*No H/P*KOD LEVEL*PIN
CONTOH: Daftar*Ahmad*Kajang*0192817661*AM*1234
AM: Assistant Manager
M: Master
D: Dealer
A: Agent
R: Retail
FR: First-Retailer
SR: Second-Retailer
TR: Third-Retailer
CAJ SERVER: RM5.00
LARANGAN: Tidak dibenarkan menggunakan Yahoo! Messenger (YM) untuk membuat pendaftaran Downline. Sabit kesalahan denda RM30 setiap pendaftaran.
CATATAN: Kenakan yuran pendaftaran berpatutan kepada bakal ahli yang ingin didaftarkan. Tentukan amaun untuk setiap level mengikut citarasa anda, asalkan melebihi caj RM5.00 yang dikenakan kepada anda sewaktu menjalankan transaksi ini.
NOTA: Level Third-Retailer tiada akses menggunakan fungsi ini
4.2: Pindahan Modal Ke Akaun Upline/Downline
FORMAT 1: TRANS[TITIK]Id[TITIK]Amaun x 1000[TITIK]PIN
CONTOH 1: TRANS.Z001006.100000.1234
FORMAT 2: TRANS[TITIK]No. Tel.[TITIK]Amaun x 1000[TITIK]PIN
CONTOH 2: TRANS.0148186582.100000.1234
CATATAN: Amaun dibaca tanpa titik perpuluhan, dengan TIGA (3) angka sen
CONTOH: RM123.45 ditaip 123450
CAJ SERVER: RM0.01 (YM tiada caj)
OUTPUT: Kedua-dua pihak dihantar laporan semasa
4.3: Semak Butiran Akaun Upline/Downline
FORMAT: SD[TITIK]Id Downline yang ingin diperiksa
CONTOH: SD.Z001006
CAJ SERVER: RM0.01 (YM tiada caj)
OUTPUT: Nama, ID, Level, Baki Semasa
CONTOH: Muhammad, ID-Z001006, Level R, Baki RM23.795
4.4: Senarai Downline
TAIP: LDL
CAJ SERVER: RM0.01 untuk setiap SMS (saiz senarai mengikut bilangan downline, YM tiada caj)
OUTPUT: ID, Nama, Level, Baki
CONTOH: Z001006, Razif, A, 13.490
4.5: Ubah Level Downline
FORMAT: UL[TITIK]Id[TITIK]KOD[TITIK]PIN
KOD
AM: Assistant Manager
M: Master
D: Dealer
A: Agent
R: Retail
FR: First-Retailer
SR: Second-Retailer
TR: Third-Retailer
CONTOH: UL.Z001006.A.1234
CAJ SERVER: RM0.01 (YM tiada caj)
CATATAN: Upline akan terima laporan
4.6: Kutip Komisen Overiding Jualan Downline
FORMAT: TUKAR[TITIK]ALL
CONTOH: TUKAR.ALL
CAJ SERVER: RM0.02 (YM tiada caj)
CATATAN: Kesemua Baki Belum Tukar akan ditukarkan kepada Baki Semasa (Modal Jualan)
4.7: Sekat Transaksi Downline
FORMAT: NA[TITIK]Id[TITIK]PIN
CONTOH: NA.Z001006.1234
CAJ SERVER: RM0.01 (YM tiada caj)
CATATAN: Kedua-dua pihak akan terima laporan
Penting:
Setiap transaksi MESTI dihantar ke server. Bagi tujuan penjimatan kos anda sebagai penjual, ketiga-tiga rangkaian Celcom, Maxis dan DiGi disediakan seperti berikut:
No. Server :
Celcom: 013-293 2814 / 019-362 6147
Maxis: 014-218 2871 / 0179407534
DiGi: 016-961 5945
* Untuk dapatkan semua no server, SMS/YM CENTER ke server. Set nombor yang sama rangkaian dengan anda sebagai 8pax/Teman20 atau Activ10 atau FnF. Hantar setiap transaksi ke nombor server mengikut rangkaian anda selaku penjual, bukan mengikut rangkaian pembeli.